Tårtbotten

 
Det här med tårtbottnar alltså. Det verkar minst sagt vara en hel vetenskap. Ska ha ett litet kalas i dag onsdag, och för att piffa till det lite extra ville jag gärna göra en tårta helt från grunden. Har inget minne av att jag någonsin försökt mig på att baka en tårtbotten förut, då jag varit lat och köpt färdiga. Det första receptet funkade inte alls, kanterna och skorpan ovanpå blev stenhårda, och kakan blev alldeles för låg och omöjlig att dela i tre. Så tyvärr fick den hamna i komposthimlen. Jag bestämde mig ganska snabbt för att därför leta upp ett nytt recept och läsa på, innan jag gör ett nytt försök. Och; tadaaa! Resultatet ser ni ovanför. Den blev verkligen superfin. Inte alls hård, utan mjuk och saftig. Och höjden ska vi inte ens tala om... Haha, jag blir helt euforisk av att få till en bra kaka.
 
Självklart vill jag dela med mig av det här receptet, och det hittar ni här.
 
Tips:
* När jag skulle vispa ägg och socker körde jag verkligen som en galning med elvispen. Fluff var det minsann! Tror att ett av felen med den förra kakan var just för lite visp.
* Öppna inte ugnsluckan förrän det har gått minst 20 minuter. Kakan kan nämligen sjunka då, och det vill vi ju inte!
* Nu står den inne i frysen, för jag läste på ett forum att den blir enklare att dela om den är lite halvfryst.
 
Åh Google, vad tusan skulle vi göra utan dig?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0