"Kärlekens dag"

Idag är det kärlekens dag. Denna dag sägs bland annat vara tillägnad Sankt Valentin, som trotsade förbudet om att viga unga par. I och med trotsandet avrättades han.

Historien är förvisso romantiskt och sorglig, men helt ärligt är Alla Hjärtans Dag i min mening bara ett kommersiellt dravel. Det är nog den enda "högtiden" som jag tar helt avstånd ifrån. Inte på grund av jag är en cyniker som inte får någon kärlek i mitt liv - och därav är avundsjuk på alla kärleksfulla par - utan för att jag inte tycker om tanken att kärleken behöver en dag att firas på. Kärlek skall finnas varje dag, och bör således
firas varje dag.

De par som visar varandra extra mycket kärlek eller folk som bara säger "Jag älskar dig" just den 14:e februari borde ta sig en ordentlig tankeställare. Varför behöver jag en kommersiell högtid för att visa min kärlek?

Det känns nästan som att man måste fira. Folk kollar lite snett på en om man säger att man inte tänker göra något speciellt på Alla hjärtans dag. Som att man är en kallhjärtad jävel.

Ja, jag vet. Nu låter jag väldigt bitter. Det är jag däremot inte... Eller ja, kanske lite. Alla som vill fira Alla hjärtans dag får givetvis göra det, men att enbart visa extra mycket kärlek på just den dagen är för mig väldigt absurbt. Visa varandra extra mycket kärlek då och då, när du känner för det. Inte för att resten av världen säger åt dig att du ska göra det...

Kommentarer
Postat av: Fjun

Mycket bra skrivet. Men vilken högtid är inte kommersiellt dravel idag? Julafton, påsk, halloween, nyår? Vilken utnyttjas inte av företagen för stora vinster? I en värld styrd av kapitalism är det mer eller mindre oundvikligt att högtider används för att kränga grejer. Midsommar kanske är den minst drabbade högtiden. Julen och påsken tycker jag ändå har lyckats behålla något av sin kärna, men halloween och nyår är ju helt kört... Besides, allt handlar till sist om i vilken utstyrsel man ska supa sig asfull. I tomteluva? med djävulshorn? I partyhatt? Iaf för oss vuxna, för barn är högtiderna ovärdeliga, de ser inte kapitalismen bakom det. Men jag tycker du firar högtider på ett bra sätt Emma, du verkar anstränga dig, bry dig och gör det inte bara för alkoholen! Keep it up! Oj, vad långt det här blev.

2011-02-14 @ 22:54:45
Postat av: Emma

Fjun: Tack för din kommentar min vän, och väl sagt! Det jag ville få fram med mitt inlägg är inte bara just marknadens roll, utan även just det här "tvånget" att vi måste visa våran kärlek på en specifik dag. Varför inte visa den alla andra dagar? Fast det tror jag att du förstod att jag menade :)

2011-02-14 @ 23:05:17
URL: http://isilya.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0