Hösten är fantastisk!


Fotograf: Evgeni Dinev


Jag förstår verkligen inte de människor som klagar över att sommaren är över och att hösten har gjort sin entré. Jag är överlycklig! Det kanske låter helt galet i dina öron, men enligt mig är hösten den absolut bästa årstiden. Förutom det självklara faktumet att naturen skiftar i underbara nyanser av rött, så finns det även mycket annat som gör hösten till en helt fantastisk årstid:
  • Dofterna. Tänk bara på lukterna och skillanden i luften, det är som att det blir friskare och fräschare ute (vilket ju lite är av en paradox med tanke på att naturen symboliskt "dör"). Mina luktsinnen säger i varje fall mig att det luktar sagolikt (om jag får använda det uttrycket) ute. Man slipper den där "klibbiga" känslan som man ofta får på sommaren.
  • Värmen. Sen har vi ju det här med värmen. En solig höstdag innebär inte (som det gör på sommaren) svettningar gånger tusen, utan du kan faktiskt gå ut helt normalt påklädd och känna den perfekta balansen mellan kyla och värme.
  • Mörkret. Vilket ju iofs är både för och nackdelar. Men mest fördelar om man tänker efter! Hur mysigt är det inte att äntligen få tända levande ljus igen, samt se den stjärnklara himlen?
  • Mystiken. Jag kan egentligen inte riktigt förklara det närmare, men hösten ger mig känslor av något mystiskt och spännande. Kanske det har med färgerna att göra, kanske vindarna som blåser upp löven till dansande virvelvindar, dimman som sprider ut sig över en äng eller bara det kompakta mörkret. Något är det i alla fall!
Så deppa inte över att sommaren är över! Gå ut och njut av hösten, den är alldeles för kort för att slösas bort. Snart står vintern för dörren!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0