Frågor om läsvanor

Något jag kände för att göra bara... :-)

1.) Varför läser du böcker?

Verklighetsflykt! Det är så skönt att ibland bara få glömma sin egen vardag, om så bara för en stund. Sedan är det ju så fantastiskt roligt! Jag tror att jag har en otroligt rik och välutvcklad fantasi som gör det möjligt för mig att leva mig in i böckerna som om jag verkligen vore där. Sedan så älskar jag bara böcker som de är. Hur de känns, luktar, hur omslaget ser ut osv.. Det finns förmodligen ingen mer underbar doft än en nyöppnad fräsch bok. Kanske låter lite underligt, haha.

2.) Vilken genre gillar du? Deckare, humor, biografier, sci-fi, chiclit etc...
Jag skulle nog vilja påstå att jag gillar det mesta, så länge boken är välskriven. Det absolut viktigaste är att boken skall kunna väcka starka känslor såsom kärlek, hat, avsky, sorg, skräck osv... Om man antingen gråter av sorg eller skrattar av glatta livet spelar ingen roll så länge jag får känna starkt för något. Dock måste jag nog medge att fantasy ligger mig varmast om hjärtat eftersom det oftasts utspelar sig i en värld som skiljer sig så mycket från våran. Ge mig en värld full av magi, alver, dvärgar, drakar, trollkarlar, tappra hjältar och fagra damer så blir jag överlycklig!

3.) Hur ofta brukar du läsa?

Jag måste läsa något varje dag annars får jag abstinens! Oftast går jag och lägger mig några timmar innan sovdags, så jag kan slappna av och bara njuta av en god bok. Men har jag tid läser jag även på dagarna, givetvis!

4.) Har du alltid tyckt om att läsa?
Jag har så länge jag kan minnas alltid läst böcker. Att besöka biblioteket, gå där i lugn och ro, välja ut och sedan komma hem med en hel trave nya läsupplevelser har alltid varit något av det bästa jag vet. Sedan har jag alltid varit medlem i någon bokklubb, så jag har väldigt ofta fått böcker hemskickade. Jag hade/har en väldigt snäll mamma :-)

5.) Finns det någon typ av bok som du förmodligen aldrig skulle läsa? Varför?

Oj, det var en väldigt svår fråga... Jag är inte så överdrivet förtjust i deckare, fast egentligen så har jag aldrig gett det en ärlig chans så jag kan väl egentligen inte uttala mig om den saken. Jag får nog svara nej på den här frågan, jag tror nog att jag skulle läsa det mesta, bara jag ger det en chans.

6.) Finns det några böcker som du vill läsa men ännu inte gjort?
Oj, det finns ju hur mycket som helst! Många fler klassiska verk behöver jag sätta mig in i så man får lite mer på kött på benen ;-)

7.) Har du någon favoritförfattare, om så vem och varför?
Jag älskar verkligen Terry Goodkind. Hans serie The Sword of Truth trollband mig från första början, och jag har ännu inte hittat några andra böcker som har gett mig så mycket läsarglädje. Han är verkligen expert på att skapa fantastiska karaktärer som man antingen hatar eller älskar av hela sitt hjärta. När jag var yngre (och förvisso än idag) var jag väldigt förtjust i Maria Gripe och Maj Bylocks böcker. De innehöll en alldeles lagom mängd mysterier och magi.

8.) Var och hur får du tag på böckerna du läser? Bokhandel, bibliotek, lån av vänner eller något annat?
De flesta böckerna lånar jag från biblioteket, men när jag känner att jag har råd beställer jag från Adlibris, eftersom de oftast har bäst priser.

9.) Har du en stor boksamling?
Jag har en hel del böcker ja, men långt ifrån så många som jag skulle vilja ha.

10.) Finns det någon plats som det är extra trevligt att läsa på? Exempelvis biblioteket, utomhus, sängen osv...
Egentligen spelar det inte så stor roll, för när jag väl har börjat läsa glömmer jag världen runt omkring mig. Men jag måste ändå säga att det är något speciellt med att sitta utomhus i en trädgård en vacker vår/sommar/höst dag. Att höra fågelkvittar eller vindens sus är en riktig stämningshöjare!

11.) Har bokens omslag stor betydelse när du skall välja bok?

Inte stor betydelse, men visst tittar man alltid lite extra på ett omslag som är intressant. Omslaget skall ju ändå spegla bokens innehåll, och det är nog lätt hänt att man hellre väljer ett omslag som är vackert än ett som är dystert och tråkigt! Just av den anledningen att man tror att det är en intressantare bok... Så tänker jag i alla fall.

12.) Nämn en bok som man bara MÅSTE läsa!
Jag har egentligen inte hittat min absoluta favoritbok än - (the one så att säga) - eftersom det finns så fantastiskt mycket bra. Som jag nämnde tidigare så dyrkar jag ju The Sword of Truth serien, så den tycker jag alla borde ge ett försök. Även om man inte är överdrivet förtjust i fantasy som jag så tror jag ändå att man kommer att uppskatta dem... Just för att Terry Godkind är så jävla bra på att skriva! :-)

13.) De tre senaste böckerna du läste:
  1. Den sista konkubinen - Lesley Downer
  2. Magician - Raymond E Feist.
  3. Mansfield Park - Jane Austen
Ni får jättegärna sno, glöm bara inte bort att säga till så att jag också får läsa om era vanor! ;-)

Kommentarer
Postat av: AnnaSolros

Fan jag vill verkligen läsa The sword of truth. De verkar så bra..



Hur var Den sista konkubinen??

2009-08-29 @ 16:48:55
Postat av: Emma

Anna: DO IT! :-D

2009-08-29 @ 18:30:08
URL: http://isilya.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0