Tentaplugg och parasiter

Dagarna just nu spenderas med att tentaplugga och koka vatten, känns det som. När jag säger koka vatten så förstår nog de flesta Östersundare vad jag menar, men för er som inte gör det: Väldigt många i Östersund har den senaste tiden drabbats av magsjuka, och det har inte varit den vanliga vinterkräksjukan. Man började därför undersöka problemet och började bland annat testa det kommunala dricksvattnet. Igår hittade man att parasiten Cryptosporidium fanns i vattnet. Cryptosporidium är en avföringsparasit som sprids främst genom förorenat vatten eller förorenad mat. Den ger en jobbig magsjuka som kan orsaka diaréer, feber, huvudvärk osv. Den är inte farlig, men det finns inte heller något bot mot parasiten. Vilket innebär att man kan bli sjuk igen om man haft den innan. Så nu kokar alla Östersundare sitt vatten, eftersom parasiten dör vid en viss temperatur.

Jag vill verkligen inte bli sjuk, eftersom jag har tenta på fredag. Att sitta inlåst med en massa andra studenter och att hela tiden behöva springa på toaletten känns inte så lockande. Så jag är verkligen jättenoga med vattnet numera. Kokar det minst i två minuter, och tvättar även händerna i det kokade vattnet.

Hur som haver ska vi denna gång tenta av kursen "Välfärdstat i förändring" (7,5 hp). Det vi har läst i kursen är bland annat om 90-tals kristen, hur den svenska välfärdsmodellen (samt arbetsmarknadsmodellen) ser ut, om social exklusion, studerat Social Rapport 2010 och lärt oss vad familj innebär och har för betydelse för samhället. Väldigt intressant kurs tycker jag nog i det stora hela.
Idag har vi varit riktigt effektiva och pluggat från 11 till 18, morgondagen lär nog se likadan ut!

Nu ska jag äta lite och ta en paus innan jag forstätter med lite eget plugg.

PS. Lägger upp min Presentation av mig lite senare ikväll :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0